Kurssit ja tapahtumat

Kurssit – kevät 2020

Kurssilla tutustut lajiin sekä opit perusteet ja voit jatkaa harjoittelua viikkotunneilla.
Harjoittelun voi aloittaa myös starttipaketilla – ryhmätunnille valmistava yksityistunti + kaksi ryhmätuntia.

MP Pilates perusteet – vahvista keskivartalosi lihaksia ja paranna koko kehon koordinaatiota

TI 7.1.–4.2. / 17.30–18.30 / 5 x 60 min / 100 e / ohjaaja Sari Kuosmanen
TO 6.2.–5.3. / 17–18 / 5 x 60 min / 100 e / ohjaaja Taija Oksanen

Pilates kytkee kehosi päästä varpaisiin, vahvistaa ja linjaa kehosi kohti optimaalista ryhtiä. Harjoittelun moottorina toimii ”powerhouse”, keskivartalon lihaksisto. Kurssin jälkeen voit jatkaa harjoittelua viikkotunneilla. Pilates sopii kaikille, jotka haluavat vahvan ja toiminnallisen keskivartalon ja hyvän ryhdin.

Method Putkisto teho-ohjelma – vapauta kehosi kireyksistä!
TI 28.1.–3.3. / 19–21 / 6 x 2 h / 200 e (sis. kurssikirjan, arvo 25 e ja pehmeän pallon, arvo 10 e) / ohjaaja Sari Kuosmanen

Syvävenytyksen teho-ohjelma etenee viikottain, kevyet venytykset syvenevät intensiivisiin venytyksiin ja tuloksia syntyy. Ohjatun harjoituskerran lisäksi tehdään itsenäisesti harjoituksia (3-4/vko).  Kurssi on loistava tapa aloittaa harrastus ja muokata kehoa lyhyessä ajassa. Kurssin aikana harjoitukset jää mieleen, ja niihin on helppo palata myöhemminkin.

Barre – vahvistaa ryhtilihasten lisäksi erityisesti pakaroita ja jalkoja nilkoista reisiin pakaroita
LA 1.2. Barre + venyttely / 10.30–12 / 1 x 90 min / 25 e / ohjaaja Taija Oksanen
LA 14.3. Barre + venyttely / 10.30–12 / 1 x 90 min / 25 e / ohjaaja Taija Oksanen
TO 16.4. & 23.4. / 17–18 / 2 x 60 min / 40 e / ohjaaja Taija Oksanen

Monipuolinen treeni vahvistaa etenkin pakaroita, reisiä ja keskivartaloa. Monet barren harjoituksista pohjautuvat balettiin ja ne tehdään musiikin mukana balettitangon eli barren äärellä. Barre kehittää kestävyysvoimaa ja sytyttää ryhtiä kohottavat syvät lihakset.

Spiraalistabilaatio – pumppaa liikettä selkärankaan ja vahvistaa syviä tukilihaksia
SU 12.1.–9.2. / 18.15–19.15 / 5 x 60 min / 100 e / Taija Oksanen
MA 5.2.–2.3. / 17–18 / 5 x 60 min / 100 e / Taija Oksanen
TO 12.3.–9.4. / 17–18 / 5 x 60 min / 100 e / Taija Oksanen

Spiral Stabilization (SPS – Spiraalistabilaatio), on tsekkiläisen tuki- ja liikuntaelimistön ongelmiin erikoistuneen lääkärin Richard Smišekin yli 30 vuotisen työn tuloksena kehittämä kehonhallinta- ja terapiamenetelmä.

Vastusnauhoilla tehtävät pumppaavat harjoitukset:
– vahvistavat syvien vatsa- ja muiden tukilihasten toimintaa
– vähentävät selän ylijännittyneisyyttä
– vähentävät painetta välilevyissä
– parantavat välilevyjen aineenvaihduntaa
– luovat liikettä nikamien väliin
– pidentävät vartaloa ylöspäin spiraalimaisten lihasketjujen aktiivisella käytöllä.

Käsilläseisonta – kurssi
TI 14.&21.1 / 19.15 – 20.45 / 2 x 90 min / 50 e / Hanne Sydänmaa

Kurssilla opit käsilläseisonnan perusteet ja koko keho saa kunnon treenin. Kurssi sopii kaikille – aiempaa kokemusta käsilläseisonnasta ei tarvita. Kurssin ohjaaja, astangajoogaopettaja Hanne Sydänmaa, on opiskellut käsilläseisontaa sirkustaiteilija Yuval Ayalon opissa.

Method Putkisto Luonnollinen kasvoklinikka
PE 24.1. / 18–19.30 / 90 min / 25 e / ohjaaja Tarja Rissanen
PE 14.2. / 18–19.30 / 90 min / 25 e / ohjaaja Tarja Rissanen
LA 6.3. / 18–19.30 / 90 min / 25 e / ohjaaja Tarja Rissanen

Tervetuloa mukaan yksittäiselle kurssikerralle tai kaikille!

24.1. Löydä pääsi oikea asento suhteessa selkärankaasi ja tämän vaikutus koko kehoosi 
14.2. Rentouta puremalihaksesi ja sen myötä koko kasvot
6.3. Virkistä silmäsi ja palauta kasvojesi hehku 

Kursseilla tehdään harjoituksia myös ylävartalolle.

Marja Putkisto: ”Kasvot ovat aina esillä kertoen tarinaamme. Siksi ne ovat niin henkilökohtaiset. Olemme onnekkaita, kun voimme vaikuttaa niihin – ihan sillä, miten kasvojamme käytämme ja miten ajattelemme.”

Method Putkisto Kevytohjelma – palautumiseen

PE 31.1. / 18–19.30 / 90 min / 18 e*
LA 29.2. / 10.30–12 / 90 min / 18 e*
LA 28.3. / 10.30–12 / 90 min / 18 e*

ohjaaja Aija Noronen, Method Putkisto Original -ohjaaja, MP Kevytohjelma -ohjaajaharjoittelija*
Tervetuloa mukaan yksittäiselle kurssikerralle tai kaikille!

Voiko vähemmän olla enemmän? Marja Putkisto kehitti Method Putkisto Kevytohjelman tukemaan palautumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tule tutustumaan harjoitteisiin, joilla käynnistät kehosi palautumismekanismit. Hengityksen ja kevyiden pumppaavien liikkeiden avulla mm. tehostat aineenvaihduntaa, vähennät turvotuksia, lisäät kudosten kimmovoimaa ja virkistyt.

Kehonhuolto: niskahartia & kädet
LA 25.1. / 12.30–14 / 1 x 90 min / Hinta 25 e / ohjaaja Taija Oksanen
LA 7.3. / 12.30–14 / 1 x 90 min / Hinta 25 e / ohjaaja Taija Oksanen

Kehonhuolto: lantion asento & selkä
SU 26.1. / 12.30–14 / 1 x 90 min / Hinta 25 e / ohjaaja Taija Oksanen
SU 8.3. / 12.30–14 / 1 x 90 min / Hinta 25 e / ohjaaja Taija Oksanen

Footbic – tehokas jalkaterien kuntoutusohjelma
SU 26.1. / 10.30–12 / 1 x 90 min / 25 e kurssi TAI 75 e kurssi + välineet + ohjevihko / ohjaaja Taija Oksanen
SU 8.3. / 10.30–12 / 1 x 90 min / 25 e kurssi TAI 75 e kurssi + välineet + ohjevihko / ohjaaja Taija Oksanen 

Footbic on tehokas jalkaterien kuntoutusohjelma, joka parantaa jalkaterän ja koko jalkateristä lähtevän kineettisen ketjun toimintaa. Täsmäharjoituksista saa apua jalkaterän haasteisiin, kuten vaivaisenluuhun ja plantaarifaskiittiin. Harjoitukset tehdään kahdella pehmeällä pallolla ja varvaskuminauhalla.

Vahva ja joustava selkäranka – liikkuvuutta, voimaa ja tasapainoa selkärankaan ja selän lihaksistoon
SU 5.–23.2. / 18.15–19.45 / 5 x 90 min / Hinta 175 e (sis. hoidon*) / ohjaaja Taija Oksanen

 Kurssin harjoituksilla pyritään lisäämään liikkuvuutta ja voimaa sopivassa suhteessa sekä tasapainottamaan selän lihaksistoa. Selkärangan syvät, pienet ryhtilihakset laitetaan töihin ja pinnalliset lihakset vapautetaan ylitöistä. Kurssilla tutustutaan myös selkärangan anatomiaan ja tutustutaan selän asentoon vaikuttavien lihasten huoltoon.

*) Kurssin hinta sisältää ryhtianalyysin, selkärankaa mobilisoivan hieronnan sisältäen lantion ja lonkkien liikeratojen tutkimisen ja hoidon.

 

 

 

 

 

 

 

”Method Putkiston avulla olen oppinut seisomaan ja istumaan oikein. Tästä on hyötyä kahdessa eri työssäni; toisessa joudun seisomaan, toisessa taas istumaan paljon. Minulla on hermopinne toisessa kädessä ja säännöllinen harjoittelu vähentää kipuja.

Yleensä en perusta liikunnasta ryhmissä, koska niistä tulee suorituspaineita. Taijan ryhmässä on kuitenkin aina rento meininki ja läppä lentää, ja siinähän ne suorituspaineet unohtuu. Tässä ryhmässä lisäksi saa henkilökohtaista ohjausta, niin ei mene tunti ohi, kun ei tajua, mitä pitäis tehdä. Superit kiitokset!”

– Laura / Method Putkisto